Expectations, go to hell

Ik had verwacht dat ik wel een heel artikel zou kunnen schrijven over het hebben van verwachtingen, maar dat viel toch een beetje tegen. Zow...

Ik had verwacht dat ik wel een heel artikel zou kunnen schrijven over het hebben van verwachtingen, maar dat viel toch een beetje tegen. Zowat alle verwachtingen vallen tegen, dus waarom hebben we ze dan toch? Omdat ik er zelf erg benieuwd naar was, heb ik het opgezocht. Ik had alle informatie verwerkt in een artikel dat ik later weer verwijderd had, omdat ik het niet compleet genoeg vond, ofzo. Toch wil ik de informatie met jullie delen, omdat het wel interessant is. Dus, hier toch een artikel over het hebben van verwachtingen!





 Het internet heeft me verteld dat het hebben van verwachtingen een hele belangrijke eigenschap is. We hebben namelijk consistentie nodig. Consistentie is een ander woord voor 'logische samenhang'. We hebben dus allemaal logische samenhang nodig in ons leven. Het hebben van verwachtingen zorgt ervoor dat we de wereld beter begrijpen. Je gaat uit van iets, omdat het volgens jou 'zo hoort' dat je, bijvoorbeeld, voor je verjaardag een duur cadeau krijgt, en dus verwacht je dat je dat dure cadeau zal krijgen. Vervolgens kan het zo zijn dat je dat dure cadeau niet krijgt. Je brein zal in verwarring raken en vervolgens zul je teleurgesteld zijn. Eigenlijk is het zo raar dat we teleurgesteld raken als iets wat we verwachten niet gebeurt, terwijl het dus helemaal niet vast stond dat het zou gebeuren. Toch doen we het altijd. Je verwacht dat je op een citytrip naar Parijs wel veel zult winkelen, dat dat weekendje naar Texel met vriendinnen echt super tof gaat worden en dat je echt wel een voldoende haalt voor die makkelijke toets waar je niet zo veel voor hebt gedaan. Maar dan blijkt dat je geen cent hebt uitgegeven in Parijs, het weekend naar Texel helemaal niet zo leuk was, omdat het alleen maar regende en voor die 'oh zo makkelijke toets' heb je toch een onvoldoende. Damn expectations. 

 

Je kunt daarom een verwachtingsloos leven proberen, maar mij lijkt me dat een beetje lastig, omdat we onbewust toch altijd zullen gaan bedenken hoe iets zal zijn of gaan worden. Bovendien heb je ook nog de verwachtingen die anderen aan je stellen. Jouw ouders, school, je werk, je vrienden... Allemaal hebben ze verwachtingen van je en het is menselijk om aan al die verwachtingen te willen voldoen. Toch moet je soms ook doen wat je zelf wil. Je moet ook naar jezelf luisteren. Het beste is dus om een balans te vinden: Je eigen weg volgen, maar rekening houden met de verwachtingen die de mensen die dichtbij je staan, van je hebben. Mijn interesse naar het altijd maar hebben van verwachtingen en waarom, komt van het liedje 'Expectations' van Three Days Grace. Dit liedje gaat, naast dat het een verhaal vertelt, over het feit dat verwachtingen vrijwel altijd tegen vallen. En gelijk hebben ze, vind ik. 


Expectations - Three Days Grace


Rich girl, wannabe. Bought a quick pick for the lottery.
Watching TV with her boyfriend, fell asleep, left the ticket on the nightstand.
He stayed awake to see the ball drop, turned it way down, she never woke up.
Grabbed the keys to her car in the back lot, 
threw a shot of Jack back, left with the jackpot.

Expectations go to hell.

prom queen, miss America in the backseat in a pair of cuffs.

Het meisje hoopt in het laatste deel van het liedje geld te winnen zodat ze genoeg geld heeft om te ontsnappen aan haar vriend, dus koopt ze een lot. Als ze 's avonds televisie kijkt met haar vriend valt ze in slaap en laat het lot liggen op het nachtkastje. Haar vriend ziet op televisie dat ze het winnende lot heeft en zet de televisie zachter zodat ze niet wakker wordt. Hij pakt het lot en steelt haar auto. Het laatste refrein maakt duidelijk dat het meisje (weer) op de achterbank zit, dit keer met handboeien om. Hier uit kun je opmaken dat ze is opgepakt. Waarom ze is opgepakt is niet duidelijk, misschien omdat ze haar vriend heeft vermoord nadat hij er met haar gewonnen geld vandoor ging? Het meisje dacht dus rijk te kunnen worden, maar in plaats daarvan beland ze in de bak. Dingen gaan nooit zoals je verwacht dat ze zullen gaan.

Trouwens, ik klink nadat je dit artikel gelezen hebt misschien een beetje als een puber die lak heeft aan alle verwachtingen die iedereen van haar heeft, aangezien ik opeens een lichtelijke hekel heb aan het hebben van verwachtingen. Dat is niet de boodschap, haha. Sorry daarvoor. Anyway, na het luisteren van dit liedje heb ik me gewoon beseft dat, hoewel ik voor een deel al zo dacht, het beter is om gewoon geen verwachtingen meer te hebben. Ik laat alles wel gewoon over me heen komen. En als iets wel beter is dan (of precies is) wat ik had verwacht, is dat natuurlijk super leuk, maar over het algemeen is het gewoon: Expectations, go to hell.*

* Ik ben er trouwens nog niet over uit of ik nou wel of niet een komma moet plaatsen tussen 'expectations' en 'go to hell'. Zonder komma zou het iets zijn van: Verwachtingen, ga naar de hell, ('jullie' pakken toch altijd slechter uit dan gehoopt). En met komma is het: (Alle) verwachtingen gaan naar de hell. Verwachtingen zijn bullshit. Snappen jullie wat ik bedoel? Haha.



Afbeelding(en): WeHeartIt || Bron(nen): NewStart, GoeieVraag

You Might Also Like

0 reacties